Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen for dig. Du accepterer ved at fortsætte.

OK, det er forstået.Læs mere om vores brug af cookies.
  • Min side
  • Om hjemmesiden
  • Nyhedsbreve
  • Kontakt
BFA Logo Negativ
STRESSFRIHVERDAG.DK- Psykisk arbejdsmiljø på uddannelsesinstitutioner
  • Forebyg stress 
    • Hvad er stress?
    • |Fire faser i udviklingen af stress
    • |Strategier mod stress
    • |13 råd til arbejdsmiljøgruppen
    • |Lederens arbejde med stress
    • |Værktøjer og materialer
    • |Konference: Skab en stressfri hverdag 
      • Program
  • |Vold og konflikter 
    • Lærere i risikozonen
    • |Trap konflikterne ned
    • |Det kan I gøre...
    • |Tre cases: Retningslinjer forebygger vold 
      • Case 1: Målrettede retningslinjer forebygger
      • |Case 2: Fælles retningslinjer i Aarhus Kommune
      • |Case 3: "Vold er det modsatte af arbejdsglæde"
    • |Fire cases: Viden og samarbejde stopper vold 
      • Case 1: Åbenhed og viden forebygger konflikter og vold
      • |Case 2: "Her sidder du aldrig alene og har problemerne"
      • |Case 3: "Vi forebygger konflikter, når vi giver børnene et sprog"
      • |Case 4: Høj faglighed gav færre konflikter
    • |Aarhus griber ind mod vold 
      • Voksentid giver ro på Sødalskolen
  • |På forkant 
    • Sådan kommer I på forkant
    • |På forkant på arbejdspladsen
    • |På forkant i arbejdsmiljø-gruppen
  • |Når team trives 
    • Fem almindelige problemer
    • |Fem veje til bedre team
    • |Cases: Teamsamarbejde i praksis
    • |Værktøjer til teamsamarbejdet
  • |Samarbejde 
    • Stærke samarbejdsrelationer 
      • Tre grundbegreber
      • |Kom godt i gang
      • |Mål den sociale kapital
      • |Fælles kamp styrker
    • |Stærke arbejdsfællesskaber på universiteterne 
      • Ledelse og samarbejdsfora
      • |Udvikling af samarbejdet
      • |Faglig feedback
    • |Social kapital og arbejdsmiljø 
      • Gode relationer styrker kvalitet og arbejdsglæde
      • |Fokus på social kapital målrettede indsats i Faxe
      • |Social kapital skal sikre gejsten på Spangsbjergskolen
      • |Arbejdsmiljøprisen til Broager Skole
    • |Professionel kapital og arbejdsmiljø 
      • Fakta om professionel kapital
      • |Hent GL's værktøjspakke
      • |Læs erfaringer fra 100 skoler
      • |Stærkere fællesskaber
    • |Robusthed 
      • Robuste forandringer tager tid
      • |Har I talt med jeres kerneopgave i dag?
    • |Cases og erfaringer  
      • Relationel koordinering på KU
      • |Styr sikkert gennem fusionen
      • |Fusion øgede fagligheden
      • |På banen for at vinde eller undgå nederlag?
      • |Accepter du er 'bad guy'
      • |Lederskab og involvering
      • |Social kapital på nye præmisser
      • |Social kapital som fælles valuta
  • |Tæt på mistrivsel 
    • Høje følelsesmæssige krav
    • |Derfor belaster mistrivsel
    • |Løsning: En fælles indsats 
      • Håndtér høje følelsesmæssige krav med IGLO’en
    • |Cases: Mistrivsel i praksis
    • |Regler og mere viden
  • |God modtagelse 
    • Flyer - Fem guider om den gode modtagelse
  • |Materialer
    • Min side
    • Om hjemmesiden
    • Nyhedsbreve
    • Kontakt

Min side

  • Stærke samarbejdsrelationer
  • Stærke arbejdsfællesskaber på universiteterne
  • Social kapital og arbejdsmiljø
  • Professionel kapital og arbejdsmiljø
    • Fakta om professionel kapital
    • Hent GL's værktøjspakke
    • Læs erfaringer fra 100 skoler
    • Stærkere fællesskaber
  • Robusthed
  • Cases og erfaringer
  • Forside »
  • Samarbejde »
  • Professionel kapital og arbejdsmiljø »
  • Professionel kapital: Konkrete erfaringer fra skolerne
Gem side ved at oprette dig som bruger her

Professionel kapital: Konkrete erfaringer fra skolerne

Erfaringerne fra flere end 100 gymnasier, erhvervsskoler og VUC viser, at professionel kapital er et frugtbart begreb til udvikling af skolerne. Resultaterne sætter fokus på bl.a. ledelseskvalitet, samarbejde og kerneydelsen.

Siden Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) lancerede sit værktøj om professionel kapital i 2015 har metoden været brugt på over 100 skoler. Et særnummer af bladet Gymnasieskolen samler op på de første to års erfaringer. 

Den overordnede konklusion er, at professionel kapital er et godt sted at fokusere, hvis man vil have ansatte, der trives på deres arbejdsplads, siger Tage Søndergård Kristensen, hovedkraft bag kortlægningen af den professionelle kapital på flere end 100 gymnasier og tidligere professor i psykisk arbejdsmiljø ved det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. 

"Samtidig tyder tallene på, at det ikke er de ydre rammer, der er afgørende for skolernes professionelle kapital. De store forskelle, vi ser mellem skolerne, kommer primært fra indre faktorer som kvalitet i ledelsen, klarhed om kerneydelsen, samt professionelle læringsfællesskaber mellem kollegerne", siger han.

To overordnede konklusioner:

  1. Stor spredning i både social og professionel kapital: Figur 1 viser, at social og professionel kapital følges ad. Det er ikke overraskende, eftersom den ene dimension (social kapital) indgår i den anden (professionel kapital).

    Figur 1: Oversigt over skolerne, når deres scorer på social og professionel kapital sammenholdes. Den stiplede linje markerer gennemsnittet for social kapital for alle lønmodtagere i Danmark.
    Figur1
    Men tallene viser også en meget stor spredning mellem skolerne. Andre undersøgelser har vist, at en forskel på 5 point er nok til at kunne mærkes af de ansatte. 30 point, som kan aflæses i forskel på professionel kapital mellem den højeste og laveste placerede skole, er dermed en enormt stor forskel, som kan mærkes tydeligt i hverdagen. 

  2. Klar sammenhæng mellem professionel kapital og jobtilfredshed: Figur 2 viser, at der på skoler med en høj professionel kapital også er høj tilfredshed med arbejdet blandt de ansatte. 

    Figur 2: Oversigt over skolerne, når medarbejdernes jobtilfredshed og skolernes professionelle kapital sammenholdes. Den stiplede linje markerer landsgennemsnittet for tilfredshed med arbejdet for alle lønmodtagere i Danmark.
    Figur2
    Tallene viser igen, at der er en meget stor spredning mellem skolerne. På nogle skoler er jobtilfredsheden næsten 90, mens andre scorer langt under gennemsnittet for danske lønmodtagere. 

Tre faktorer, som belyser forskellene:

  1. Ledelseskvalitet, anerkendelse og samarbejde med ledelsen: Figur 3 viser, at der er en tæt sammenhæng mellem ledelseskvalitet og professionel kapital. Igen er spredningen meget stor, men de fleste skoler ligger over landsgennemsnittet.

    Figur 3: Oversigt over skolerne, når den professionelle kapital og ledelseskvaliteten sammenholdes. Den stiplede linje markerer landsgennemsnittet af ledelseskvaliteten for alle lønmodtagere i Danmark.
    Figur3Figur 4 viser to af de dimensioner, som den gode leder skal mestre: At etablere et godt samarbejde med de ansatte ('forbindende social kapital') og anerkendelse. Igen er der stor forskel mellem skolerne, men hér ligger de fleste skoler under landsgennemsnittet på begge dimensioner. Det kniber altså med både samarbejde og anerkendelse på skolerne.

    Figur 4: Oversigt over skolerne, når anerkendelse fra ledelsen sammenholdes med samarbejdet mellem ledelsen og medabejderne. De to stiplede linjer viser, at landsgennemsnittet for lønmodtagere er hhv. ca. 64 for anerkendelse fra ledelsen og ca. 56 for samarbejdet med ledelsen. 
    Figur4

  2. Oplevet kvalitet giver høj jobtilfredshed: Figur 5 viser, at der er en klar sammenhæng mellem jobtilfredshed og lærernes oplevelse af kvalitet i det daglige arbejde. Det bekræfter en af de centrale antagelser bag tilgangen med professionelle læringsfællesskaber: At høj trivsel opstår, når man er stolt af sit arbejde - når kvaliteten er god.

    Figur 5: Oversigt over skolerne, når de ansattes tilfredshed sammenholdes med deres oplevelse af kvalitet i arbejdet. Landsgennemsnittet ligger på hhv. ca. 78 for tilfredshed med arbejdet og ca. 60 for oplevet kvalitet.
    Figur5

  3. Samarbejde og anerkendelse mellem kolleger: Figur 6 viser at samarbejdet mellem kollegerne generelt ligger lavt, og at samtlige skoler ligger langt under landsgennemsnittet, hvad angår anerkendelse fra kollegerne.

    Figur 6: Oversigt over skolerne, når anerkendelse fra kollegerne sammenholdes med samarbejdet med kollegerne. Landsgennemsnittet ligger på hhv. ca. 74 for anerkendelse fra kollegerne og ca. 76 for samarbejdet mellem kolleger.
    Figur6
    Den lave score har været diskuteret meget undervejs i kortlægningerne, og lærerne kommer med forskellige bud på forklaringer: Anerkendelse falder ikke naturligt, da man jo ikke ved ret meget om hinandens undervisning. Det er svært at give anerkendelse uden at 'gøre sig til dommer' over kollegaens arbejde. Og måske ligger der en form for kollektiv beskyttelse i, at man ikke giver hinanden feedback.

    "Uanset årsagerne, så viser tallene, at der er meget langt fra den nuværende situation til det, man kalder et professionelt læringsfællesskab, som jo netop bygger på samarbejde, fælles visioner, refleksiv praksis og gensidig feedback", siger Tage Søndergård Kristensen.

Senest revideret den 01. august 2017

Materialer om samarbejde og social kapital

Kom Videre Social Kapital

Kom videre med social kapital Har I allerede gjort erfaringer med social kapital? Kom videre med det nye hæfte, bliv inspireret, find de nyeste værktøjer og læs om erfaringer.

Social kapital – inspiration for ledere Om at udvikle trivsel og produktivitet på arbejdspladsen.

Overblik: Værktøjer om social kapital Masser af gode materialer og inspiration til arbejdet med social kapital.

Mål den sociale kapital

Elektronisk spørgeskema:
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, NFA, har udviklet et skema i tre versioner - rettet med forskellige situationer.

Tre spørgeskemaer om social kapital: 3 tilgange til måling. Læs mere og hent skemaerne på Arbejdsmiljøweb.

Andre hjemmesider om samarbejde og social kapital

Social kapital på Arbejdsmiljøweb.dk
Genvej til alle materialer og værktøjer om social kapital på Arbejdsmiljøweb.

Team & Projekt
Hjemmeside om arbejde i teams og projekter.

3BAR dattersites

  • Forside »
  • Samarbejde »
  • Professionel kapital og arbejdsmiljø »
  • Professionel kapital: Konkrete erfaringer fra skolerne

Læs om cookies

BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, Studiestræde 3, 3. sal, 1455 København K.
Tlf: 33 93 12 55. Mail: sekretariat@3bar.dk